projektanti
zlatko zivlak
ana nikezić
3D model
zlatko zivlak
miloš urošević
koncept "leptir gradca"
Nedaleko od centra Valjeva, u ambijentu Gradca, uzdiže se teren čija pozicija determiniše novu siluetu grada, a mesto novi pejsaž. Paralelu njihovog postojanja tražimo u promeni života reke Gradac, koji dolaskom na ovo mesto započinju novu priču, nov život.
Koncept arhitektonske forme ustanove za smeštaj starih lica oblikuje novo mesto sudara gradske strukture i prirodnog okruženja.
Nova struktura definisana je kao barijera - zidine starog grada, označavajući mesto pokreta i pretapanja u novi život simbolišući u liku grada - "Leptir Gradca".
Urbani koncept ima za cilj integraciju sa okruženjem, u meri kontinualnog prožimanja unutrašnjih i spoljašnjih mikroambijenata i izdizanje lika forme u smislu adekvatnog nadvladavanja prirodnog okruženja.
Arhitektonski koncept prati nametnutu prirodnu strukturu okruženja, oblikujući prostor u sistemu kontrapunkta. Arhitektonsku formu determinišu snažne linearne – trakaste strukture, i oštro usečene pešačke rampe i staze, kombinovane sa mekim strukturama koje simbolički naglašavaju mesta događanja, odnosno pojedine mikrolokacije novoformiranog pejsaža.
organizacija
Izdvajaju se dve međusobno prožete celine:
. sustičući traktovi smeštajnog dela – stacionar
. izlomljen trakt javnih aktivnosti – pristup, administracija, zdravstvo, ekonomski i tehnički deo.
Strukture su međusobno povezane i prožete funkcijom boravka – zajedničke prostorije u zatvorenom holu i na otvorenom platou.
materijalizacija
Uspostavljen je sistem kontrasta na svih nivoima. U globalnoj strukturi jasno se čita dominantni par. Dve sustičuće lagane trakaste strukture stambenog programa, koje streme nebu i jedna stamena izlomljena struktura javnih namena koja tone u teren okruženja i literarno oprostoruje granicu sudara prirode i grada.
Posmatrajući uže, isti princip čita se na nivou svakog trakta, kao kontrast napsrama-postavljenih fasada, kao sudar pravilne matrice i nepravilnih akcenata, oštrih ivica forme i mekih završetaka krovnog pokrivača.
Na kraju kontrast je naglašen i u tretmanu okruženja kao sudar oštro sečenih pešačkih staza i neuređenog prirodnog okruženja. Preklapanje prirodnog i artificijalnog okruženja, viđeno kroz formiranje zatvorenog hola i otvorenog platoa dodatno intenzivira aktivnosti prostora.
Smatramo da je princip kontrapunkta (krajnosti određuju par), kao ideja komunikacije sa još ambijentalno neoznačenim prostorom dovoljno otvorena za dalji dijalog u toku razvoja ukupnog pejsaža.