projektanti
zlatko zivlak
ana nikezić
3D model
zlatko zivlak
mačvanski trg – tržnica
zorkin ili trg šaran – okupljanje
železnički trg – gradska kapija
koncept "trg"
Osnovne smernice koje su opredelile karakter projekta su:
. oblikovno redefinisanje ambijentalnog potencijala
. re-aktiviranje prostora kroz sadržinsku opremljenost mesta
. savremena interpretacija trga- sokak, kafana, korzo, tržnica ...
Trgovi predstavljaju tri osnovna principa postojanja:
. trg - kapija grada,
. trg - okupljanje i
. trg - tržnica.
Ovaj princip primenjen je na sledeći način:
. železnički trg je kapija grada
. trg šaran je mesto okupljanja, kao tradicionalno mesto kafane
. mačvanski trg je tržnica, u savremenog interpretaciji natkrivene zelene oaze.
Likovna interpretacija potencira osnovne geometrijske forme ostavljajući na taj način dovoljno mesta čovekovom prisustvu u prostoru i kreativnosti urbanog mobilijara. Princip sadržaja opredeljen je kroz boju, teksturu i nivo transparentnosti.
Mačvanski trg
Zatečeno stanje vrednog zelenog fonda opredelilo je koncept oblikovanja trga kroz dijalog i prožimanje prirodnog i artificijelnog.
Nadstreha kao artificijalni element probijena je elipsastim topovima svetlosti, kao prirodnim elementom, formirajući na taj način prirodne oaze trave i zelenila.
Koncept oblikovno opredeljuje polutransparentna nadstreha koja objedinjuje sve sadržaje trga i potencira karakter trga - tržnice. Položaj i oblik nadstrehe definišu pešački koridor kao korzo, kao sokak, odnosno kao pešačko šetalište.
Tekstura nadstrehe definisana je kao reljef ćiriličnog teksta (poslovica, rima, narodna izreka) koji ima ulogu da naglasi kulturni identitet javnog prostora.
Nadstreha prati oblik trga formirajući trougao izbušen na mestima postojećeg drveća. Nošenje nadrstrehe je rešeno drvenim stubovima i zidom prema pešačkoj ulici. Stubovi kroz materijalizaciju pojačavaju utisak šume, a zid je sadržinski određen kao niz radnjica, trafika koje čine osnovni karakter ambijenta pešačke ulice - sokaka.
Zorkin trg ili trg Šaran
Zatečeno stanje neartikulisanog prostora heterogenog karaktera i tradicija kafane “Šaran” opredelili su koncept oblikovanja trga kroz definisanje granica trga i obeležavanje mesta malom kafe-galerijom. Zorkina zgrada kao scenografija formira zaleđinu za idealan ambijent zaustavljanja, boravka i okupljanja.
Koncept oblikovno opredeljuje malu formu kafe-galerije koja poštuje pravac pružanja dominantnih struktura na trgu (zorkina zgrada i drvored ispred nje). Forma kafe-galerije čini vizuelni okvir ambijenta trga i prodire drvored uspostavljajući direktan dijalog sa prirodom. Oblikovan je trg – kafana.
Kafe-galerija formira novu regulacionu liniju i pešački koridor uz Zgradu Zorke. Kafe-galerija je polupropusna barijera i mesto pristupa na trg. Vodena traka uspostavlja granicu prema ulici sa druge strane. Vertikalni svetlosni stub obeležava mesto i završava vizuru ulice...
Kafe-galerija interpretira savremeni način boravka i okupljanja – nova kafana. Otvoreni prostori prilagođeni su dužem ili kraćem zadržavanju koje ima specifičnu namenu. Ambijenti su dimenzionisani kako bi odgovarali igri dece i zadržavanju starih. Dakle, heterogena struktura za najrazličitije posetioce.
Kafe-galerija je jednostavnog geometrijskog oblika “slomljene štangle” koja putuje kroz prostor uspostavljajući različite odnose sa neposrednim okruženjem. Odignuta je od tla i nošena drvenim stubovima. Stubovi kroz materijalizaciju pojačavaju utisak barijere između pešačkog koridora i prostora trga.
Železnički trg
Zatečeno stanje razjedinjenog prostora nedefinisanog karaktera teži da prostor objedini i definiše kao polja delovanja. Ritam, smene trotoara i kolovoza opredeljuju prostor kao niz raznovrsnih pod ambijenata koji su međusobno sadržinski nezavisni ali povezani u jedinstveni sliku pešačkom trakom – talasom.
Koncept oblikovno opredeljuje trg – kapiju, odnosno infocentar koji naglašava potez ulaza, osnovnu osu, opredeljuje izbor kretanja za posetioca i naglašava mesto ulaza. Forma kapije naglašava ali oblikovno ne interpretira karakter trijumfalnog prolaza, već samo određuje prostorne ose - uspostavlja direktan dijalog sa posetiocem.
Kapija-infocentar formira novo težište prostornog okvira i naglašava pešački koridor prema centru grada. Kapija naglašava dominatni pravac izgrađenih struktura na sučeljavanju ulica. Crveni talas okuplja okolne prateće elemente linijom u popločavanju.
Kapija-infocentar ima ulogu da informiše, organizuje i artikuliše najrazličitija kulturna dešavanja (izložbe, seminari, tribine, najave sajmova, informaciona baza grada). Otvoreni prostori prilagođeni su kraćem zadržavanju sa specifičnom namenom (urbana nadstreha, dečji lavirint, ogledalo grada).